Beslisboom negatief BSA
In gesprekken met docenten hoor ik vaak hoe complex het is om tot een eerlijk en ontwikkelingsgericht besluit te komen. Want hoe weet je zeker dat je genoeg gezien, geprobeerd en besproken hebt?
In het mbo nemen we regelmatig beslissingen over de voortgang van studenten. Toch zijn die keuzes niet altijd eenvoudig. Wanneer is groei voldoende? Hoe maken we zichtbaar waar ontwikkeling stokt? En hoe zorgen we dat we niet afgaan op losse indrukken, maar op gezamenlijke en objectieve signalen?
De materialen in deze categorie helpen teams om zorgvuldig te signaleren en onderbouwd te beslissen. Ze geven structuur aan observaties, maken verwachtingen expliciet en zorgen voor transparantie richting student én docententeam. Zo verandert een beslissing van een momentopname in een ontwikkelgericht gesprek met perspectief.
In gesprekken met docenten hoor ik vaak hoe complex het is om tot een eerlijk en ontwikkelingsgericht besluit te komen. Want hoe weet je zeker dat je genoeg gezien, geprobeerd en besproken hebt?
Wanneer de ontwikkeling van een student stokt, is het cruciaal om zorgvuldig, transparant én samen te kijken wat er speelt. Het casusformat ‘Studentontwikkeling & BSA’ helpt teams om signalen van stagnatie objectief te verzamelen en samen te komen tot een afgewogen oordeel. In plaats van te werken vanuit onderbuikgevoel of losse observaties, structureert dit format het gesprek rond groei in kennis, houding, reflectie en motivatie.