In het mbo kijken we vaak naar rendement en resultaten, maar echte voortgang laat zich niet altijd vangen in een toets of een rapport. Studenten ontwikkelen zich in kennis, vaardigheden én beroepshouding – en dat gaat niet altijd in een rechte lijn.

De categorie Studievoortgang laat zien hoe je ontwikkeling breed en eerlijk kunt beoordelen. Niet alleen: heeft de student voldoende cijfers gehaald? Maar ook: zien we groei in motivatie, zelfregulatie en persoonlijk leiderschap?

De instrumenten en artikelen in dit onderdeel bieden handvatten om studievoortgang zichtbaar, bespreekbaar en waarderend te maken, zodat elke student perspectief houdt.

Succescriteria als richting voor groei en ontwikkeling

In het onderwijs spreken we steeds vaker over succescriteria. Logisch, want studenten hebben houvast nodig: Wat wordt er van mij verwacht? Wanneer is iets goed genoeg? Maar in de praktijk merk ik dat succescriteria soms toch afvinklijstjes worden. En precies daar schuurt het, zeker als je werkt vanuit een ontwikkelingsgericht perspectief.

Lees meer »