Studentbesprekingen: afrekenen of aanmoedigen?
De studentbespreking. Soms gepland, soms spontaan (“Zien jullie ook wat ik zie bij Kevin?”). Het is een moment waarop we samen stilstaan bij studenten die opvallen, in positieve of in zorgwekkende zin.
Het Bindend Studieadvies (BSA) wordt vaak gezien als een eindpunt: een moment waarop een student wel of niet door mag. In de praktijk leidt dit soms tot stress en onduidelijkheid, zowel voor studenten als voor teams.
Binnen de Groeiwijzer benaderen we het BSA anders: niet als afrekening, maar als ontwikkelmoment. Door instrumenten zoals succescriteria, rubrics en ontwikkelplannen te gebruiken, wordt groei zichtbaar en krijgt het gesprek met de student meer diepgang en perspectief.
De materialen in deze categorie helpen teams om het BSA zorgvuldig en transparant vorm te geven, met aandacht voor eigenaarschap en toekomstperspectief in plaats van alleen rendement.
De studentbespreking. Soms gepland, soms spontaan (“Zien jullie ook wat ik zie bij Kevin?”). Het is een moment waarop we samen stilstaan bij studenten die opvallen, in positieve of in zorgwekkende zin.
In veel traditionele onderwijscontexten wordt potentieel vaak afgeleid uit prestaties: goede cijfers, foutloze opdrachten of een proactieve houding. Maar ontwikkelingsgericht opleiden vraagt om een ander perspectief. Potentieel is geen vaststaande eigenschap, maar een indicatie van wat een student kan bereiken met de juiste ondersteuning, motivatie en omgeving (Dweck, 2006; Hattie, 2009).
Soms zit je als docent of team op een kruispunt. Je voelt: deze student groeit niet voldoende mee. Er zijn gesprekken gevoerd, begeleiding geboden… maar is dat genoeg geweest? En belangrijker: hoe weet je of een bindend studieadvies of heroverweging van de leerroute écht passend is?
In het mbo krijgen we regelmatig te maken met studenten die tijdelijk minder presteren door persoonlijke omstandigheden. Denk aan mantelzorg, mentale druk, schulden of instabiliteit thuis. Dat maakt het geven van een bindend studieadvies (BSA) extra complex: hoe blijf je eerlijk én menselijk, terwijl je de kwaliteit van het onderwijs bewaakt?