De gouden weken 

Als onderwijskundig pedagoog en specialist in gedrag en leren wil ik je meenemen in de start van een schooljaar. De eerste weken vormen de basis voor alles wat volgt: de sfeer in de klas, de bereidheid om samen te werken, de motivatie om te leren en het gevoel van veiligheid.

Deze periode wordt ook wel de Gouden Weken genoemd: ongeveer de eerste zes weken waarin een groep elkaar leert kennen, rollen worden verdeeld en normen worden gevormd. Wat er in deze weken gebeurt, werkt vaak door in de rest van het schooljaar.

 

Binnen de theorie van groepsdynamica (Tuckman, 1965) doorloopt elke groep fasen van forming (aftasten en kennismaken), storming (meningsverschillen en rolzoektocht), norming (afspraken en onderlinge steun) en uiteindelijk performing (effectieve samenwerking). Hoe wij als docenten en begeleiders deze fases begeleiden, bepaalt of er een veilig, inclusief en stimulerend leerklimaat ontstaat.

 

In het MBO speelt dit proces een extra grote rol. Studenten starten vaak in nieuwe samenstellingen, komen vanuit uiteenlopende vooropleidingen en worden al snel geconfronteerd met praktijkopdrachten en stage. Juist dan maakt een veilige groep het verschil: het vergroot welzijn, veerkracht en leerbereidheid.

Investeren in de Gouden Weken betekent dat je niet alleen werkt aan kennismaking, maar ook aan vertrouwen, duidelijke verwachtingen en gezamenlijke verantwoordelijkheid. Een sterke start schept de voorwaarden voor het hele schooljaar: een plek waar studenten zich gezien voelen, durven proberen en samen groeien.

Van norming naar performing: zo houd je het veilige klimaat vast na de gouden weken

Na de eerste weken hebben de meeste MBO-klassen hun draai gevonden. De rollen zijn duidelijker, er is meer samenwerking, en de basis van vertrouwen is gelegd.Maar een sterke start is geen garantie voor blijvend succes.Zonder onderhoud kan de groepssfeer langzaam terugvallen, zeker bij nieuwe uitdagingen zoals toetsen, BPV of groepswisselingen.Deze fase 'norming' en uiteindelijk 'performing' vraagt om bewuste keuzes van jou als docent.

Lees meer »

De storming-fase: spanningen benutten voor een sterker MBO-team

Na de eerste kennismakingsweken is de sfeer vaak even wat minder harmonieus. Studenten kennen elkaar, voelen zich wat vrijer, en dat betekent dat er wrijving en meningsverschillen kunnen ontstaan.Dit is normaal. Sterker nog: het hoort erbij.Volgens Tuckman (1965) is dit de storming-fase, een noodzakelijke stap richting een hechte groep.In deze blog ontdek je hoe je als MBO-docent spanningen kunt ombuigen naar groei, vertrouwen en veerkracht.

Lees meer »

Wat zijn 'de Gouden Weken' en waarom zijn ze cruciaal in het MBO?

De eerste zes weken van het schooljaar zijn goud waard.Niet alleen omdat alles nog fris en nieuw is, maar vooral omdat in deze periode de basis wordt gelegd voor de groepssfeer, samenwerking en het leerklimaat. In het MBO, waar klassen vaak een mix zijn van doorstromers, zij-instromers en studenten met uiteenlopende achtergronden, is dit dé periode om te investeren in een veilige en positieve groepscultuur.Deze periode staat bekend als de Gouden Weken.

Lees meer »