
Na de eerste kennismakingsweken is de sfeer vaak even wat minder harmonieus. Studenten kennen elkaar, voelen zich wat vrijer, en dat betekent dat er wrijving en meningsverschillen kunnen ontstaan.
Dit is normaal. Sterker nog: het hoort erbij.
Volgens Tuckman (1965) is dit de storming-fase, een noodzakelijke stap richting een hechte groep.
In deze blog ontdek je hoe je als MBO-docent spanningen kunt ombuigen naar groei, vertrouwen en veerkracht.
Wat is de storming-fase?
In deze fase zoeken studenten hun plek in de groep, worden groepsrollen duidelijker en kunnen subgroepjes ontstaan.
Typische kenmerken in het MBO:
-
Kritische opmerkingen richting opdrachten of elkaar
-
Ongelijke inzet in groepswerk
-
Frictie tussen studenten met verschillende werkstijlen
-
Stilte of juist dominant gedrag bij groepsbeslissingen
Waarom is de storming-fase belangrijk voor een veilig leerklimaat?
-
Echte verbinding ontstaat pas na wrijving; studenten leren omgaan met verschillen.
-
Conflicten bieden leermomenten; ze maken sociale vaardigheden en communicatie zichtbaar.
-
Goede begeleiding voorkomt uitsluiting; en zorgt dat iedereen zich gehoord voelt.
Strategieën voor docenten in de storming-fase
1. Normaliseer de fase
Leg uit dat wrijving normaal is in groepsontwikkeling. Dit haalt spanning weg en geeft studenten taal om over de situatie te praten.
2. Gebruik groepsrollen positief
Introduceer rollen zoals bruggenbouwer, aanjager en organisator. Laat studenten ervaren dat elke rol waardevol is.
3. Zet op tijd stoptekens
Bij grensoverschrijdend gedrag direct ingrijpen, maar altijd benoemen welk gedrag wél gewenst is.
4. Faciliteer gestructureerde gesprekken
Werk met gespreksrondes waarin iedereen evenveel spreektijd krijgt. Bijvoorbeeld: rondjes “Wat gaat goed?” en “Wat kan beter?”.
5. Verplaats spanning naar een opdracht
Laat studenten samen een uitdagende, tijdgebonden taak uitvoeren. Samenwerken onder lichte druk kan verbinden.
Valkuilen
-
Conflicten negeren in de hoop dat ze vanzelf verdwijnen.
-
Alleen focussen op regels, zonder te werken aan onderlinge relaties.
-
Te laat ingrijpen, waardoor de groepssfeer blijvend beschadigd raakt.
De storming-fase kan ongemakkelijk voelen, maar biedt enorme kansen om sociale veiligheid en samenwerking te versterken.
Door wrijving te erkennen en te begeleiden, help je MBO-studenten vaardigheden te ontwikkelen die ze niet alleen op school, maar ook in hun latere werk nodig hebben.
Wetenschappelijke onderbouwing
-
Tuckman, B. W. (1965). Developmental sequence in small groups. Psychological Bulletin, 63(6), 384–399.
-
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2009). An educational psychology success story: Social interdependence theory and cooperative learning. Educational Researcher, 38(5), 365–379.
-
Wubbels, T., Brekelmans, M., den Brok, P., & van Tartwijk, J. (2006). An interpersonal perspective on classroom management in secondary classrooms in the Netherlands. Journal of Classroom Interaction, 41(2), 1–11.
Reactie plaatsen
Reacties