🎯 Hoe begeleid je studenten écht ontwikkelingsgericht?

🎯 Hoe geef je als team gezamenlijk vorm aan groei, reflectie en leerhouding?

🎯 Hoe ga je om met het bsa, als je studenten ontwikkelingsgericht opleidt?

🎯 In welke uitzonderlijke gevallen geef je een negatief bsa? 

Op deze pagina vind je praktische materialen die teams helpen om het gesprek te voeren, visie te delen en handelingsgericht te werken. Van gesprekstools tot groeikaarten, formats, beslisboom; alles in lijn met De Groeiwijzer.

 

casusformat ‘studentontwikkeling & BSA

Wanneer de ontwikkeling van een student stokt, is het cruciaal om zorgvuldig, transparant én samen te kijken wat er speelt. Het casusformat ‘Studentontwikkeling & BSA’ helpt teams om signalen van stagnatie objectief te verzamelen en samen te komen tot een afgewogen oordeel. In plaats van te werken vanuit onderbuikgevoel of losse observaties, structureert dit format het gesprek rond groei in kennis, houding, reflectie en motivatie.

Lees meer »

Beslisboom negatief BSA

In gesprekken met docenten hoor ik vaak hoe complex het is om tot een eerlijk en ontwikkelingsgericht besluit te komen. Want hoe weet je zeker dat je genoeg gezien, geprobeerd en besproken hebt?

Lees meer »

Reflectiekaartenset

Deze reflectiekaartenset is speciaal ontwikkeld om studenten te ondersteunen bij het bewust stilstaan bij hun eigen leerproces. Iedere kaart bevat een korte, krachtige vraag die uitnodigt tot zelfinzicht en actie.

Lees meer »

feedbacktaal

Positieve en motiverende feedback geven is een vak apart. Deze feedbacktaalkaarten helpen jou als docent om woorden te vinden die niet alleen helder zijn, maar ook ontwikkeling stimuleren. Geen vage complimenten of afvink-taal, maar concrete zinnen die leerlingen aanzetten tot reflectie, eigenaarschap en actie.

Lees meer »

Checklist: is jouw les ontwikkelingsgericht?

Deze checklist helpt je als docent om met een frisse blik naar je lesontwerp te kijken. Ontwikkelingsgericht opleiden vraagt om méér dan alleen doelen afvinken: het draait om groei zichtbaar maken, motivatie versterken en eigenaarschap stimuleren.

Lees meer »

Teamtraining

Deze training geeft je de bouwstenen om als team ontwikkelingsgericht te leren denken, kijken en handelen. De modules helpen je om gezamenlijk taal te ontwikkelen, structuur te vinden in het begeleiden van groei en ruimte te maken voor eigenaarschap van studenten.

Lees meer »

bewijsstukken

Als docent of begeleider speel je een sleutelrol in het zichtbaar maken van groei. Het portfolio is daarbij geen beoordelingsinstrument, maar een middel om het gesprek over ontwikkeling te verdiepen. Door studenten te stimuleren bewust bewijsstukken te kiezen, te reflecteren en eigen groeistappen te formuleren, vergroot je hun eigenaarschap en leervermogen.

Lees meer »