
De Doelenposter helpt studenten om met meer richting en eigenaarschap aan hun ontwikkeling te werken. Door leerdoelen zichtbaar te maken in het lokaal, creëer je niet alleen overzicht, maar ook een gedeeld referentiepunt in de groep.
Zo zet je 'm effectief in:
🟢 Start de les met richting
Begin de les met een korte bespreking van het leerdoel of ontwikkelpunt waar jullie die dag aan werken. Wijs op de poster of laat studenten zelf het doel benoemen. Dat vergroot het bewustzijn van waar ze mee bezig zijn én waarom.
🟠 Gebruik het als reflectietool
Laat studenten aan het eind van een les kort terugblikken op het doel: "Waar sta ik nu?", "Wat heb ik geoefend?", "Wat kan nog beter?" Zo wordt leren een proces waarin groei centraal staat, in plaats van alleen resultaat.
🔵 Verbind aan succescriteria of rubrics
Hang bij grotere thema’s of opdrachten ook de bijbehorende succescriteria of rubric in de buurt. Dat maakt zichtbaar wat groei precies betekent, en hoe studenten zichzelf kunnen inschatten.
🟣 Creëer taal voor ontwikkeling
De poster helpt om samen een taal te vinden voor ontwikkeling. Studenten leren beter verwoorden wat ze willen leren, waar ze trots op zijn en welke stap ze willen zetten.
Reactie plaatsen
Reacties