De Groeiwijzer

"Sommige studenten hebben geen andere route nodig, maar meer tijd om hun eigen pad te vinden."

De Groeiwijzer: richting in ontwikkelingsgericht opleiden

De Groeiwijzer helpt teams en docenten om doelgericht en onderbouwd te werken aan studentontwikkeling. Niet door alles vast te zetten in protocollen, maar door samen te bouwen aan een stevige basis: een gedeelde taal, duidelijke kaders en oog voor groei.

Met 'De Groeiwijzer' krijg je:

✅ Een gezamenlijke taal over groei, gedrag en leerhouding
✅ Houvast bij het geven van een bindend studieadvies vanuit ontwikkeling
✅ Handvatten voor krachtige, motiverende gesprekken met studenten
✅ Succescriteria en rubrics die ontwikkeling zichtbaar maken
✅ Een leerlijn vol ontwikkelingsgerichte activiteiten
✅ Ondersteuning bij het doen van interventies als groei stagneert
✅ Tools om leren zichtbaar te maken in de klas
✅ Een beslisboom die helpt bij zorgvuldige BSA-besluiten

 

Onderstaande artikelen en materialen helpen je op weg of geven je team nét dat extra zetje om ontwikkelingsgericht werken écht samen vorm te geven.

 

Bronnen en inspiratie

Hier vind je een zorgvuldig samengestelde selectie van bronnen, artikelen en publicaties die de basis vormen onder mijn werk rond ontwikkelingsgericht opleiden. Of je nu verdieping zoekt op het gebied van motivatie, leerhouding, formatief evalueren of het geven van een transparant bindend studieadvies; deze bronnen geven je inzichten, handvatten én wetenschappelijke onderbouwing.

Lees meer »

Hoe neem je een onderbouwd ontwikkelbesluit?

Soms zit je als docent of team op een kruispunt. Je voelt: deze student groeit niet voldoende mee. Er zijn gesprekken gevoerd, begeleiding geboden… maar is dat genoeg geweest? En belangrijker: hoe weet je of een bindend studieadvies of heroverweging van de leerroute écht passend is?

Lees meer »

hoe schat je als docent het ontwikkelpotentieel in van je studenten?

In veel traditionele onderwijscontexten wordt potentieel vaak afgeleid uit prestaties: goede cijfers, foutloze opdrachten of een proactieve houding. Maar ontwikkelingsgericht opleiden vraagt om een ander perspectief. Potentieel is geen vaststaande eigenschap, maar een indicatie van wat een student kan bereiken met de juiste ondersteuning, motivatie en omgeving (Dweck, 2006; Hattie, 2009).

Lees meer »

Waarom pedagogische veiligheid geen zachte randvoorwaarde is

Pedagogische veiligheid betekent meer dan ‘het is gezellig in de klas’. Het gaat om het vertrouwen dat je er mag zijn zoals je bent. Dat je fouten mag maken zonder afgerekend te worden. Dat je vragen mag stellen zonder dom gevonden te worden. Dat je je kwetsbaar op durft te stellen in een omgeving die je niet schaadt.

Lees meer »