Bronnen en inspiratie

Hier vind je een zorgvuldig samengestelde selectie van bronnen, artikelen en publicaties die de basis vormen onder mijn werk rond ontwikkelingsgericht opleiden. Of je nu verdieping zoekt op het gebied van motivatie, leerhouding, formatief evalueren of het geven van een transparant bindend studieadvies; deze bronnen geven je inzichten, handvatten én wetenschappelijke onderbouwing.

Alle artikelen en literatuur sluiten aan bij de thema’s die centraal staan op deze site: eigenaarschap, pedagogische veiligheid, feedbackcultuur, leerdoelen, succescriteria en de rol van de docent als begeleider van ontwikkeling.

💡 De bronnen zijn bedoeld om te inspireren én te versterken: gebruik ze gerust in je teamoverleg, lessen of beleid. Kennis wordt pas kracht als je ’m deelt.

 

  • Kuijpers, M. (2016). Loopbaanontwikkeling en begeleiding. In W. van Esch & J. Neuvel (Red.), Pedagogisch tact in het mbo. ’s-Hertogenbosch: Expertisecentrum Beroepsonderwijs

 

 

  • Inspectie van het Onderwijs. (2023). De Staat van het Onderwijs 2023. Inspectie van het Onderwijs. https://www.onderwijsinspectie.nl/documenten/rapporten/2023/04/19/staat-van-het-onderwijs-2023

 

 

  • Van der Veen, J., & Enthoven, M. (2020). Formatief evalueren: Leren zichtbaar maken. Stichting Leerplanontwikkeling (SLO).

 

  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The 'what' and 'why' of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01

 

  • Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers: Maximizing impact on learning. Routledge.

 

  • Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68

 

  • Veen, I. van der, Peetsma, T., Triesscheijn, B. & Karssen, M. (2013)

 

  • Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (1997). Social origins of self-regulatory competence. Educational Psychologist, 32(3), 219–225. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3203_4

 

  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

 

  • Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37(2), 91–105. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3702_4

 

  • Wiliam, D. (2011). Embedded Formative Assessment. Solution Tree Press.

 

  • Black, P., & Wiliam, D. (1998). Inside the Black Box: Raising Standards Through Classroom Assessment. Phi Delta Kappan.

 

  • Vermunt, J. D. (2005). Relations between student learning patterns and personal and contextual factors and academic performance. Higher Education, 49(3), 205–234.

 

  • Boekaerts, M., Pintrich, P. R., & Zeidner, M. (2000). Handbook of Self-Regulation. Academic Press.

 

  • Biesta, G. (2010). Good Education in an Age of Measurement. Routledge.

 

  • Stevens, L. (2019). Didactiek in een nieuwe jas. Bazalt Educatieve Uitgaven.

 

  • Ebbens, S., & Ettekoven, S. (2016). Didactiek: Basisprincipes voor effectieve instructie. Noordhoff.

 

  • Pasi, R. (2001). Higher Expectations: Promoting Social-Emotional Learning and Academic Achievement in Your School. Teachers College Press.

 

 

 

 

 

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.