Deze training geeft je de bouwstenen om als team ontwikkelingsgericht te leren denken, kijken en handelen. De modules helpen je om gezamenlijk taal te ontwikkelen, structuur te vinden in het begeleiden van groei en ruimte te maken voor eigenaarschap van studenten.

Module 1: Visie op groei
🎯 Doel: Een gedeelde visie ontwikkelen op wat “groei” betekent binnen jullie onderwijspraktijk.
🔍 Focus:
-
Wat verstaan wij onder ontwikkelingsgericht opleiden?
-
Welke overtuigingen en waarden liggen daaraan ten grondslag?
-
Hoe willen wij naar studenten kijken en handelen?
🛠️ Dit is de basisattitude en het ‘waarom’. Je bouwt hier aan het fundament van een ontwikkelingsgerichte cultuur.
Module 2: Groeigericht kijken en signaleren
🎯 Doel:
Herkennen van concrete groeisignalen in gedrag, houding, kennis en reflectie.
🔍 Focus:
-
Wat zien we in de praktijk dat wijst op groei of stagnatie?
-
Hoe maken we die signalen bespreekbaar?
-
Hoe stemmen we daar ons handelen op af?
🛠️ Dit is de vertaalslag naar het ‘hoe’. Je traint je blik en leert als team op dezelfde manier waarnemen.
Module 3: Succescriteria en rubrics
🎯 Doel
Leren formuleren en gebruiken van succescriteria en rubrics als houvast voor ontwikkeling.
🔍 Focus:
-
Hoe maken we leerdoelen concreet en zichtbaar?
-
Wat maakt een succescriterium krachtig en ontwikkelingsgericht?
-
Hoe gebruiken we rubrics in gesprekken en feedback?
🛠️
Je leert taal geven aan ontwikkeling, zodat studenten weten waar ze staan én hoe ze kunnen groeien, zonder te vervallen in afvinken of beoordelen.
Wil je voorbeelden van rubrics? klik hier
Module 4
🎯 Doel
Voeren van ontwikkelingsgerichte gesprekken en feedback geven die aanzet tot leren, zelfinzicht en eigenaarschap.
🔍 Focus
-
Hoe geef je feedback die bijdraagt aan motivatie en groei?
-
Wat maakt een gesprek écht ontwikkelgericht?
-
Hoe gebruik je rubrics en succescriteria als gespreksstarter?
🛠️
Je leert hoe je samen met de student in gesprek gaat over ontwikkeling, met aandacht voor taal, toon en timing. Zodat feedback niet stuurt op resultaat, maar op groei én studenten de regie houden over hun leerproces.
Module 5: BSA
🎯 Doel
Als team ontwikkelingsgericht en onderbouwd omgaan met signalen van onvoldoende groei en het bespreken van bindend studieadvies (BSA).
🔍 Focus
-
Wanneer spreken we van ‘onvoldoende groei’?
-
Hoe combineren we ontwikkelingsgericht opleiden met het maken van keuzes over studievoortgang?
-
Wat vraagt het van ons als team om tot een gedragen en eerlijk beeld te komen?
-
Hoe voeren we dat gesprek met elkaar én met de student?
🛠️
In deze module verken je hoe je signalen van stagnatie bespreekbaar maakt, zonder direct te beoordelen. Je leert hoe je als team tot gezamenlijke kaders komt voor studievoortgang en welke interventies passen als groei uitblijft. Dit vraagt om moedige gesprekken, transparantie én vertrouwen in ontwikkeling.
Lees ook dit artikel:
BSA in het licht van ontwikkelingsgericht opleiden
Module 6: Interventies
🎯 Doel
Als team doelgerichte en ontwikkelingsgerichte interventies inzetten bij signalen van stagnerende groei.
🔍 Focus
-
Hoe herkennen we stagnatie in ontwikkeling?
-
Welke soorten interventies zijn er – op klasniveau, individueel en teamniveau?
-
Hoe kies je een passende interventie bij wat je ziet?
-
Hoe werk je samen als team aan een consistent handelingskader?
🛠️
In deze module leer je gestructureerd omgaan met stagnatie in groei. Je werkt met casussen en maakt een concreet interventieplan. De focus ligt op handelen vóór oordelen: je ontdekt hoe je als team actief ontwikkeling blijft stimuleren met heldere keuzes, goede afstemming en pedagogische rust.
Lees ook dit artikel:
Hoe ondersteunen we ontwikkeling? De 3 niveaus van interventies
Reactie plaatsen
Reacties