De Groeiwijzer begint met een heldere visie: onderwijs is niet het afrekenen van resultaten, maar het stimuleren van ontwikkeling. Menselijke groei verloopt niet in een rechte lijn. Sommige studenten hebben meer tijd of een andere route nodig, maar ieder kan stappen zetten. In deze categorie lees je over de basisprincipes van ontwikkelingsgericht opleiden en waarom de Groeiwijzer daarvoor het juiste kompas is. Hier vind je uitleg over de achterliggende visie, de rol van motivatie en eigenaarschap, en hoe we als docenten een cultuur creëren waarin groei vooropstaat.

BSA in het licht van ontwikkelingsgericht opleiden

Elke docent of begeleider in het mbo kent het moment: de BSA-periode. Een fase waarin we (samen met de student ?) bepalen of hij of zij mag doorgaan met de opleiding. Vaak spannend, zelfs beladen. Maar hoe past het BSA eigenlijk in een visie op ontwikkelingsgericht opleiden?

Lees meer »

Ontwikkelingsgericht opleiden

In het onderwijs zijn we gewend te denken in termen van ‘beheersing’, ‘resultaten’ en ‘voldoen aan de norm’. Maar wat als we die focus verschuiven van het eindpunt naar het proces? Van meten naar begeleiden? Van oordeel naar groei?

Lees meer »