van 0-meting tot spiegelgesprek (7 stappen)

🌱 7-stappenplan – mét docentondersteuning

Werken aan ontwikkeling gebeurt stap voor stap, in een leerproces dat zich steeds herhaalt. Het begint met het in kaart brengen van de huidige situatie (de nulmeting). Vervolgens wordt er een doel vastgesteld en een plan gemaakt om daarmee aan de slag te gaan. Na de uitvoering volgt een evaluatie: wat ging goed en wat kan beter? Deze cyclus maakt het mogelijk om bewust te leren, bij te sturen en telkens een stap verder te komen. De studieloopbaanbegeleider (slb’er) biedt ondersteuning tijdens elke stap van dit proces.

 

Stap 1: Kies een aspect van persoonlijk leiderschap
🎯 Student: Kies een aspect van persoonlijk leiderschap waar je de komende weken aan wilt werken.
πŸ”Ή Docent: Help de student met het kiezen van een passend thema. Bespreek samen de succescriteria en geef voorbeelden. Stel vragen als: “Wat herken je bij jezelf?” of “Waar zou jij winst kunnen behalen?”

 

Stap 2: Maak de 0-meting
πŸ” Student: Download het document in de module dat hoort bij jouw thema en vul de 0-meting in.
πŸ”Ή Docent: Leg uit wat de bedoeling is van een 0-meting. Stimuleer eerlijkheid en zelfreflectie. Je kunt bijvoorbeeld een klassikale uitleg geven of individuele toelichting bieden tijdens een coachgesprek.

(de rubrics voor de 0-metingen vind je onderaan)

 

Stap 3: Stel een doel
🎯 Student: Formuleer een concreet en haalbaar doel op basis van je 0-meting.
πŸ”Ή Docent: Geef feedback op de doelen van de student. Let op of het doel specifiek, realistisch en relevant is. Help eventueel bij het bijstellen van te vage of te grote doelen. Geef voorbeelden!

 

Stap 4: Plan van aanpak
πŸ“ Student: Beschrijf wat, wanneer, hoe en met wie je aan je doel gaat werken.
πŸ”Ή Docent: Ondersteun bij het concreet maken van het plan. Stel verhelderende vragen als: “Wat ga je precies doen?” of “Wie heb je daarvoor nodig?” Moedig ook aan om hulp te vragen waar nodig.

 

Stap 5: Tussenevaluatie
πŸ”„ Student: Kijk halverwege terug op je voortgang. Wat gaat goed? Wat kan beter? Voeg feedback toe aan je portfolio.
πŸ”Ή Docent: Plan een coachmoment of reflectie-opdracht. Geef opbouwende feedback en laat studenten actief nadenken over hun aanpak en of hun doel nog haalbaar is. Stimuleer ook peer to peer momenten.

 

Stap 6: Evaluatie
πŸ”š Student: Reflecteer op je doel: heb je het bereikt? Wat heb je geleerd? Voeg eventueel bewijsmateriaal toe aan je portfolio.
πŸ”Ή Docent: Begeleid het reflectieproces. Vraag door: “Wat zegt dit over jouw ontwikkeling?” of “Hoe neem je dit mee in een volgend leertraject?”

 

Stap 7: Spiegelgesprek
πŸͺž Student: Laat in een gesprek zien hoe je aan persoonlijk leiderschap hebt gewerkt: van 0-meting tot nu.
πŸ”Ή Docent: Bereid het gesprek goed voor samen met de student. Geef ruimte voor zelfreflectie én erken de stappen die gezet zijn. Gebruik dit gesprek als moment van groei en waardering.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.